Marknadsföring av Egenvård

– produktkategorier, gränsdragning och regelverk

Temadag

Välkommen till en temadag om marknadsföring av egenvårdsprodukter – ett produktområde som växer och förändras snabbt och det skapar nya krav inom både marknad och kvalitet/granskning.

Vi vänder oss till dig som är kategorichef, marknadsförare eller kvalitetsansvarig både inom apotek och hos leverantörer.

Målet med temadagen är att ge dig verktygen att balansera regelverk och förtroende med kundernas efterfrågan och försäljningsmål. Fokus kommer ligga på de olika produktkategorierna och vad som särskiljer dem vad gäller regelverken och med exempel på fallgropar och var det kan gå fel, gränsdragningar och gråzoner.

Föreläsare och ämnesexperter kommer från apoteksbranschen, läkemedelsbranschen, Läkemedelsverket,  Lif och Apotekarsocieteten.

Målgrupp

  • Kategoriansvariga/-chefer, produktchefer och marknadsförare på apotek
  • Marknadspersonal hos leverantörer av egenvårdsprodukter
  • Compliance/regulatorisk personal hos företag/leverantörer
  • Kvalitets- och granskningspersonal hos apoteken
  • Redaktörer och innehållsansvariga för web och sociala medier

Kursinnehåll

  • Produktkategorier inom egenvård
    • Styrande regelverk och myndigheter
    • Gränsdragningar mellan olika kategorier
    • Vad får man säga, vad får man inte säga och vad måste man säga i marknadsföringen
  • Exempel på felaktig marknadsföring och sanktioner
  • LER – Läkemedelsbranschens etiska regelverk
  • Marknadsföring i digitala kanaler
  • Praktikfall och gråzoner

Produktkategorier som gås igenom:

  • Receptfria läkemedel
  • Kosttillskott
  • Naturläkemedel
  • Växtbaserade läkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel
  • Medicintekniska produkter
  • Kosmetika och kosmetisk hudvård
  • Djurläkemedel
  • VUM
  • Biocider – kemiska produkter
  • Livsmedel och hälsokost

Kursintyg

Efter deltagande på temadagen utfärdas ett kursintyg.

 

Utbildningsmål

Som deltagare lär du dig att:

  • skilja mellan de olika produktkategorierna inom egenvård och förstå vad som särskiljer dem,
  • tolka de regelverk som styr marknadsföring och identifiera vanliga fallgropar,
  • förstå vilka tillsynsmyndigheter som ansvarar för området och deras roller,
  • anpassa marknadsföring till olika kanaler – inklusive digitala kanaler och e-handel.

Kontakta oss

Veronica Helzel
Utbildningsadministratör. Frågor om anmälan.
Lena Mårtensson
Utbildningsledare. Frågor om kursens innehåll och större beställningar.

Nästa kurstillfälle

Datum: 14 november 2025
Kl. 9:00 – 14:00

Pris:
3 300 kr vid bokning senast 20 oktober
4 200 kr vid bokning efter 20 oktober

Gå 4 betala för 3 med rabattkoden ”egenvård2025”

Pris exklusive moms.

Plats: Stockholm

Språk svenska

Anmälningsvillkor

 

Boka kurs